ENHANCING PARALLEL THINKING COMPETENCE FOR STUDENTS IN TEACHING READING COMPREHENSION OF LITERARY TEXT IN HIGH SCHOOL

Luu Thi Thanh Thuy1,
1 Trường Đại học Hồng Đức

Main Article Content

Abstract

Parallel thinking competence is the ability to come up with various new ideas to solve problems from different angles and choose appropriate ideas. Enhancing parallel thinking competence helps students to solve problems effectively, and improve creative competence. Teaching reading comprehension of literary texts has potential to develop parallel thinking competence. In the article, we delve deeply into measures to develop students' parallel thinking competence in teaching reading comprehension of literary texts in high schools, including: guiding students to detect problems in literary texts; guiding students to propose multi-dimensional judgments about literary texts; guiding students to evaluate judgments. The proposed measures, applied flexibly, will contribute to achieving the goal of developing learners' competency, thereby meeting the requirements of global citizens in the 21st century.

Article Details

References

[1] Edward De Bono (1980), Tư duy song song, NXB. Đại học Kinh tế Quốc dân, Hà Nội.
[2] Bộ Giáo dục và Ðào tạo (2018), Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể 2018.
[3] Bộ Giáo dục và Ðào tạo (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018.
[4] Edward De Bono (2017), Sáu chiếc mũ tư duy (Six Thinking Hats), Nxb. Thế giới, Thành phố Hồ Chí Minh.
[5] Trần Văn Chung, Năng lực sáng tạo và việc phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trong dạy học làm văn ở nhà trường phổ thông, Đại học Sư phạm – Đại học Huế.
[6] Edward De Bono (1980), Tư duy song song, NXB Đại học Kinh tế Quốc dân.
[7] Edward De Bono (2017), Sáu chiếc mũ tư duy (Six Thinking Hats), NXB. Thế giới.
[8] Edward De Bono (2021), Tư duy đa chiều (Phương pháp sáng tạo không giới hạn), NXB Thế giới.
[9] Edward De Bono (2019), Tự luyện cách tư duy, NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.