VẬN DỤNG MÔ HÌNH 5E TỔ CHỨC HOẠT ĐỘNG GIÁO DỤC CHO TRẺ 5 - 6 TUỔI THEO TIẾP CẬN STEAM Ở TRƯỜNG MẦM NON

Thi Huyen Le , Nguyễn Thị Hoa1
1 Hong Duc University

Main Article Content

Abstract

ABSTRACT :


STEAM education - a modern approach, with the ultimate goal of children's ability to practice and apply knowledge to solve tasks and situations that bring value in practice. However, to apply STEAM education in the practice of organizing educational activities in preschools in general; Learning activities for children in preschool in particular, teachers need to master the implementation process and, based on each activity, apply flexibly in the process of organizing learning activities for children. Teachers need to exploit STEAM elements in the process of organizing learning activities; Combine flexible application of the 5E model in implementation, helping children acquire knowledge through experiential activities; Children are interested and enjoy games and competitions through playing roles like "engineer"; "design"... creates motivation for children to be active and further develops children's creative thinking and initiative. Teachers need flexibility, creativity, and coordination between school - family - society to suit the actual conditions of educational institutions to exploit the value that STEAM education brings to children, meeting meets the requirements of innovation in education and is consistent with the development trend of modern society.

Article Details

References

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2023), Quyết định số 2860 /QĐ-BGDĐT, ngày 02/10/2023 về việc phê duyệt tài liệu Tổ chức hoạt động giáo dục tích hợp theo tiếp cận STEM cho trẻ mẫu giáo.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT, ngày 13/04/2021, Ban hành Chương trình Giáo dục mầm non.
[3] Lê Thị Huyên (2024), Vận dụng mô hình 5E tổ chức hoạt động giáo dục theo tiếp cận STEAM cho trẻ ở trường mầm non tại tỉnh Thanh Hóa”, Tạp chí khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội,(4A).
[4] Nguyễn Hồng Lam, Đào Thị Hiền (2022), Vận dụng mô hình STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non.Tạp chí giáo dục, 22(13):1-6.
[5] Nguyễn Ánh Tuyết (chủ biên), Nguyễn Thị Như Mai, Đinh Thị Kim Thoa (2005), Tâm lý học trẻ em lứa tuổi mầm non, Nxb. Giáo dục, Hà Nội.
[6] Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E instructional model: Personal reflections and contemporary implications. Science and Children, 51(8):10-13.
[7] Wahyuningsih, S1, Nurjanah, N.E2, Rasmani, U.E.E3, Hafidah, R4, Pudyaningtyas, A.R5, Syamsuddin, M.M6 (2020), STEAM Learning in Early Childhood Education: A Literature Review, International Journal of Pedagogy and Teacher Education (IJPTE), 4(1).
[8] Zhang Mengmeng, Yang Xiantong, Wang Xinghua(2019), Construction of STEAM Curriculum Model and Case Design in Kindergarten.American Journal of Educational Research. 2019, 7(7):485-490, DOI: 10.12691/education-7-7-8.