ORGANZATIONAL RESTRUCTURING AND GOVERNANCE INNOVATION AT PROVINCIAL UNIVERSITIES IN THE CONTEXT OF INTERNATIONAL INTEGRATION: LESSIONS FORM HONG DUC UNIVERSITY
Main Article Content
Abstract
In the context of university autonomy and international integration, improving organizational structure and innovating governance is an urgent requirement to enhance the effectiveness and efficiency of public higher education institutions, especially provincial universities under the management of Provincial People's Committees. This paper focuses on analyzing the process of restructuring and streamlining the organizational apparatus, as well as reforming governance at Hong Duc University during the 2020–2025 period, through two major rounds of restructuring in line with national and local policy orientations. Based on a synthesis of documents, practical evaluation, and comparison with current institutional requirements, the paper highlights key achievements, identifies challenges and obstacles, and proposes policy recommendations to improve the organizational and governance model for provincial universities in the current reform period. The research findings contribute to clarifying the theoretical and practical foundations for the effective implementation of Resolution No. 18-NQ/TW and current policies on university autonomy in Vietnam.
Keywords
Organizational structure, university governance, provincial universities, Hong Duc University.
Article Details
References
[2] Chính phủ (2020), Nghị định số 120/2020/NĐ-CP ngày 07/10/2020 về quy định thành lập, tổ chức lại, giải thể đơn vị sự nghiệp công lập.
[3] Nguyễn Đức Ca, Hoàng Thị Minh Anh, Phạm Ngọc Dương, Nguyễn Hoàng Giang, Nguyễn Lệ Hằng, Phan Thị Thu (2023), Nâng cao hiệu quả quản trị đại học trong bối cảnh đổi mới giáo dục tại Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (19)3.
[4] Đặng Văn Định (2003), Tái cấu trúc Mô hình Đại học Địa phương của Việt Nam, Tạp chí Giáo dục và xã hội.
[5] Bùi Văn Dũng, Ngô Chí Thành (2022), Thúc đẩy hoạt động sở hữu trí tuệ, hỗ trợ khởi nghiệp và đổi mới sáng tạo ở các trường đại học trực thuộc địa phương: Nghiên cứu trường hợp tại Trường ĐHHĐ, Kỷ yếu Hội thảo khoa học quốc tế “Phát triển kinh tế - xã hội địa phương thời kỳ hậu covid 19”, Nxb. Đại học Kinh tế Quốc dân, 9-2022, ISBN: 978- 604 - 330 - 467-1.
[6] Bui Van Dung, Le Quang Hieu, Ngo Chi Thanh, Le Thi Thanh Thuy (2023), Applying the Theory of Planned Behavior to study the factors influencing student’s decision to choose a University in Viet Nam, The 10th international conference on Management and Business (COM - 2023), Nxb. Tài Chính, ISBN: 978-604-79-3868-1.
[7] Bùi Văn Dũng, Hoàng Nam, Đậu Bá Thìn (2024), Vai trò của chính quyền địa phương đối với sự phát triển của các trường đại học địa phương - nhìn từ trường hợp Trường Đại học Hồng Đức, Kỷ yếu Hội thảo khoa học “Chính quyền địa phương ở Việt Nam và sự phát triển của các trường đại học, cao đẳng trực thuộc.
[8] Bùi Văn Dũng (2024), Đổi mới quản trị các trường đại học địa phương trong bối cảnh tự chủ giáo dục: Thực tiễn tại Trường Đại học Hồng Đức, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Hồng Đức, 71C(12):5-20.
[9] Quốc hội (2018), Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học, số 34/2018/QH14.
[10] Nguyễn Thị Thu Thủy (2021), Tự chủ đại học và yêu cầu cải cách tổ chức bộ máy, Tạp chí Quản lý giáo dục.
[11] Trần Thị Thu Hà (2020), Cải cách hành chính trong cơ sở giáo dục đại học công lập ở Việt Nam hiện nay, Tạp chí Khoa học Quản lý Giáo dục, (8):32-39.
[12] Mintzberg, H. (1979), The Structuring of Organizations: A Synthesis of the Research, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
[13] OECD. (2017), Higher Education Governance, OECD Publishing.
[14] Salmi, J. (2009), The Challenge of Establishing World-Class Universities, The World Bank.
[15] UNESCO IESALC (2021), Governance and Quality Assurance in Higher Education, International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean (IESALC-UNESCO).
[16] World Bank (2022), Rethinking Tertiary Education for Development: East Asia and Pacific Regional Report, Washington, DC: The World Bank.