THE CURRENT SITUATION OF STEAM EDUCATION COMPETENCIES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION STUDENTS AND PROPOSED SOLUTIONS TO ENHANCE THE QUALITY OF EARLY CHILDHOOD TEACHER TRAINING AT HONG DUC UNIVERSIT
Main Article Content
Abstract
This paper presents research findings on the current status of STEAM education competencies among final-year students majoring in early childhood education at Hong Duc University. Using a quantitative approach, the study surveyed 138 students on various aspects: awareness of STEAM, confidence in implementing STEAM activities, the level of knowledge and skills equipped, orientation and needs for STEAM competency development, as well as expectations for support from the university. The results show that students have a positive attitude, a relatively good understanding of the role of STEAM, and a strong desire for learning. However, their in-depth knowledge, practical skills, and confidence in implementing STEAM activities remain limited, mainly due to the lack of depth in the current curriculum. The paper proposes a set of comprehensive solutions to improve the quality of teacher training in response to educational innovation requirements in the present context.
Keywords
STEAM, giáo dục mầm non, năng lực giáo viên, chương trình đào tạo.
Article Details
References
[2] Đinh Lan Anh, Đặng Út Phượng (2022), Thực trạng nhận thức về giáo dục STEAM của sinh viên chuyên ngành Giáo dục mầm non, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, Tạp chí Giáo dục, 22(8):25-29
[3] Trần Viết Nhi và Nguyễn Tuấn Vĩnh (2021), Giáo dục STEAM trong CTĐT giáo viên mầm non, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4C):3-14
[4] Trần Viết Nhi, Nguyễn Tuấn Vĩnh, Nguyễn Thị Bích Thảo (2020), Bồi dưỡng năng lực tổ chức hoạt động giáo dục STEAM cho giáo viên mầm non, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(11A):117-124.
[5] La Thị Bích Ngọc, Nguyễn Phương Thanh, Trần Thị Thùy Linh (2024), Thực trạng ứng dụng giáo dục STEAM trong thực hiện chương trình giáo dục trẻ 4-5 tuổi ở một số trường mầm non trên địa bàn thành phố Lào Cai, Tạp chí Khoa học Công nghệ Trường Đại học Thái Nguyên, 229(12):86-92.
[6] Đặng Út Phượng, Hoàng Quý Tỉnh (2020), Năng lực nhận nhận về giáo dục STEAM của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư Phạm Hà nội, 65(11A):125-135.
[7] Nguyễn Đắc Thanh, Đặng Ánh Hồng (2023) Khó khăn trong tiếp cận giáo dục STEAM của sinh viên ngành Giáo dục mầm non, Tạp chí khoa học Trường ĐHSP TP Hồ Chí Minh Tập 20, Số 1 (2023): 1-9
[8] Văn Thị Minh Tư (2022), Giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục, Tạp Chí Giáo dục, 22(11):1-6.
[9] Bybee, R. W. (2013), The case for STEM education: Challenges and opportunities, Arlington, VA: NSTA Press.
[10] Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. Anderson, R.E. (2014), Multivariate Data Analysis, 7th Edition, Pearson Education, Upper Saddle River.
[11] McClure, E., Guernsey, L., Clements, D. H., et al. (2017), STEM Starts Early: Grounding Science, Technology, Engineering, and Math Education in Early Childhood, New York: Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
[12] Tabiin, A. (2020), Implementation of STEAM Method (Science, Technology, Engineering, Arts And Mathematics) for Early Childhood Developing in Kindergarten Mutiara Paradise Pekalongan, Early Childhood Research Journal (ECRJ), 2(2):36-49.