DEVELOPING THE ABILITY TO CREATE (WRITE) VARIOUS TYPES OF EXPOSITORY TEXTS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS ACCORDING TO A PROCESS-BASED APPROACH TO TEACHING WRITING

Le Thi Phuong

Main Article Content

Abstract

Writing is an important and essential skill that every person needs to have to demonstrate their ability to communicate and help them succeed in life. Explanation is a popular type of text, widely used in life and has an important position in the 2018 Literature Curriculum, taught in all grades/levels of Primary, Secondary and High School. The innovation of the 2018 General Education Curriculum brings many changes to teaching and creating texts in general, and explanatory texts in particular. Teaching writing based on the process is a teaching method that considers text creation as a process that focuses on developing the thinking and ways of creating texts of each individual learner in order to maximize creativity in creating written texts to serve life. Based on the theoretical research on teaching writing explanatory texts based on the process and requirements of teaching and creating explanatory texts in the 2018 Literature program and textbooks, the article proposes measures to organize activities to develop the ability to write explanatory texts for junior high school students. The results of the article supplement the theory and practice of developing the ability to write explanatory texts for students in teaching and creating texts, helping them communicate and write effectively in life, study and work in the digital age.

Article Details

References

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018), Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2022), Công văn số 3175-BGDĐT-GDTr ngày 21/7/2022 Hướng dẫn đổi mới phương pháp dạy học và kiểm tra đánh giá môn học Ngữ văn ở nhà trường phổ thông.
[3] Nguyễn Thị Hồng Nam, Trần Nguyễn Hương Thảo (2017), Dạy tạo lập văn bản dựa trên tiến trình, những bài học kinh nghiệm cho dạy học tạo lập văn bản ở Việt Nam, Tạp chí khoa học Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, 14(4h):116-126.
[4] Murray, D. (1972), Teach Writing as a Process not Product, https://mwover.com/wp-content/uploads/2018/05/murray-teach-writing-as-a-process-not-product.pdf?utmsource =chatgpt.com
[5] Lê Thị Phượng (1/2011), Rèn kĩ năng sử dụng kết hợp các yếu tố biểu đạt trong tạo lập kiểu văn bản thuyết minh cho học sinh THPT và THCS, Tạp chí Khoa học Giáo dục, 64(1):32-36.
[6] Lê Thị Phượng (9/2025), Phát triển năng lực viết văn bản đa phương thức cho học sinh Trung học phổ thông trong dạy học môn Ngữ văn, Kỷ yếu Hội thảo Quốc tế “Ngôn ngữ học chức năng và vấn đề đa phương thức”, Nxb. Đại học Quốc Gia Hà Nội, Hà Nội.