Stress and related factors at Medical students of Thanh Hoa Campus, Hanoi Medical University in 2024

Nguyễn Thị Lệ1, , Đồng Thị Ngọc Mai1, Trần Thị Quỳnh Hương1
1 Phân hiệu Trường Đại học Y Hà Nội tại Thanh Hoá

Main Article Content

Abstract

ABSTRACT

This study was conducted on 370 medical students of Hanoi Medical University- Thanh Hoa Campus in 2024. The results showed that through screening with the DASS-21 questionnaire, the stress rate among students was 45.9% (mild: 21.1%, moderate: 15.4%, severe: 7.0%, extremely severe: 2.4%). Factors related to stress include gender, year of study, part-time work; events related: parents separating/divorcing, conflicts with close friends/roommates, lack of financial support, increased studying at school and hospital, grades not meeting expectations, too many tests and exams at school. (p≤0.05). Students need to allocate their study time wisely and actively participate in daily extracurricular activities to prevent stress.

Article Details

References

[1] Nguyễn Việt Anh (2021), Thực trạng stress và một số yếu tố liên quan ở sinh viên răng hàm mặt trường Đại học Y Hà Nội năm 2020 - 2021, Tạp chí nghiên cứu Y học, 142(6):66 -77.
[2] Phùng Như Hạnh, Nguyễn Hùng Vĩ, Lê Thị Hải Hà (2018), Stress của sinh viên Trường Cao đẳng Y tế Tiền Giang năm 2018 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, 2(4):16-25.
[3] Lê Thị Vũ Huyền (2021), Stress ở sinh viên hệ bác sĩ Y khoa năm thứ nhất trường đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Y học Việt Nam, 508(1):134-139, https://doi.org/10.51298/vmj.v508i1.1525.
[4] Lê Hồng Hoài Linh (2021), Trầm cảm của sinh viên y khoa: Góc nhìn của sinh viên Y khoa qua một nghiên cứu định tính, Tạp chí nghiên cứu Y học, 143(7):209-215.
[5] Vũ Thái Phương Nam (2022), Thực trạng trầm cảm, lo âu, stress và một số yếu liên quan ở sinh viên Trường Đại học Y Dược, Đại học Quốc Gia Hà Nội năm học 2021-2022, Khoa luận tốt nghiệp ngành Y Đa khoa Trường Đại học Quốc gia Hà Nội.
[6] Nguyễn Hoàng Nguyên (2019), Thực trạng trầm cảm và lo âu ở sinh viên bác sĩ đa khoa tại trường Đại học Y Hà Nội năm 2018-2019 và một số yếu tố liên quan, Luận văn tốt nghiệp bác sĩ Y khoa Trường Đại học Y Hà Nội.
[7] Phan Cẩm Phương (2020), Stress và một số yếu tố liên quan của sinh viên một trường đại học tại Hà Nội năm 2019, Tạp chí nghiên cứu y khoa, 128(4):219-225.
[8] Nguyễn Thị Thanh Thảo (2022), Nghiên cứu tình hình stress và nhu cầu tư vấn tâm lý trên sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, (45):128-134.
[9] Nguyễn Văn Tuấn, Nguyễn Bích Ngọc (2022), Các yếu tố liên quan đến căng thẳng ở sinh viên điều dưỡng, Tạp chí nghiên cứu y khoa, 152(4):171-178.
[10] Trần Thị Hoàng Yến (2022), Thực trạng stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên ngành Y khoa Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2021, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, (54):31-37.
[11] Hamza M Abdulghani, (2011), Stress and Its Effects on Medical Students: A Cross-sectional Study at A College of Medicine in Saudi Arabia, J. Health Popul. Nutr., 29(5):516-522.
[12] Ahmad A. Mirza (2021), Depression, Anxiety and Stress among Medical and Non-medical |Students in Saudi Arabia: An epidemiological comparative cross-sectional study, Neurosciences, 26(2):141-151.
[13] Esraa Ahmed Ragab et al., (2021), Stress and Its Correlates among Medical Students in Six Medical Colleges: An Attempt to Understand the Current Situation, Middle East Curr. Psychiatry, 28(1):2-10.
[14] Tran T.D., Tran T., Fisher J. (2013), Validation of the depression anxiety stress scales (DASS) 21 as a screening instrument for depression and anxiety in a rural community-based cohort of northern Vietnamese women, BMC Psychiatry, 13(24).