Stress and related factors at Medical students of Thanh Hoa Campus, Hanoi Medical University in 2024
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
This study was conducted on 370 medical students of Hanoi Medical University- Thanh Hoa Campus in 2024. The results showed that through screening with the DASS-21 questionnaire, the stress rate among students was 45.9% (mild: 21.1%, moderate: 15.4%, severe: 7.0%, extremely severe: 2.4%). Factors related to stress include gender, year of study, part-time work; events related: parents separating/divorcing, conflicts with close friends/roommates, lack of financial support, increased studying at school and hospital, grades not meeting expectations, too many tests and exams at school. (p≤0.05). Students need to allocate their study time wisely and actively participate in daily extracurricular activities to prevent stress.
Keywords
Stress, related factors, Medical students, Thanh Hoa Campus.
Article Details
References
[2] Phùng Như Hạnh, Nguyễn Hùng Vĩ, Lê Thị Hải Hà (2018), Stress của sinh viên Trường Cao đẳng Y tế Tiền Giang năm 2018 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, 2(4):16-25.
[3] Lê Thị Vũ Huyền (2021), Stress ở sinh viên hệ bác sĩ Y khoa năm thứ nhất trường đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Y học Việt Nam, 508(1):134-139, https://doi.org/10.51298/vmj.v508i1.1525.
[4] Lê Hồng Hoài Linh (2021), Trầm cảm của sinh viên y khoa: Góc nhìn của sinh viên Y khoa qua một nghiên cứu định tính, Tạp chí nghiên cứu Y học, 143(7):209-215.
[5] Vũ Thái Phương Nam (2022), Thực trạng trầm cảm, lo âu, stress và một số yếu liên quan ở sinh viên Trường Đại học Y Dược, Đại học Quốc Gia Hà Nội năm học 2021-2022, Khoa luận tốt nghiệp ngành Y Đa khoa Trường Đại học Quốc gia Hà Nội.
[6] Nguyễn Hoàng Nguyên (2019), Thực trạng trầm cảm và lo âu ở sinh viên bác sĩ đa khoa tại trường Đại học Y Hà Nội năm 2018-2019 và một số yếu tố liên quan, Luận văn tốt nghiệp bác sĩ Y khoa Trường Đại học Y Hà Nội.
[7] Phan Cẩm Phương (2020), Stress và một số yếu tố liên quan của sinh viên một trường đại học tại Hà Nội năm 2019, Tạp chí nghiên cứu y khoa, 128(4):219-225.
[8] Nguyễn Thị Thanh Thảo (2022), Nghiên cứu tình hình stress và nhu cầu tư vấn tâm lý trên sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, (45):128-134.
[9] Nguyễn Văn Tuấn, Nguyễn Bích Ngọc (2022), Các yếu tố liên quan đến căng thẳng ở sinh viên điều dưỡng, Tạp chí nghiên cứu y khoa, 152(4):171-178.
[10] Trần Thị Hoàng Yến (2022), Thực trạng stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên ngành Y khoa Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2021, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, (54):31-37.
[11] Hamza M Abdulghani, (2011), Stress and Its Effects on Medical Students: A Cross-sectional Study at A College of Medicine in Saudi Arabia, J. Health Popul. Nutr., 29(5):516-522.
[12] Ahmad A. Mirza (2021), Depression, Anxiety and Stress among Medical and Non-medical |Students in Saudi Arabia: An epidemiological comparative cross-sectional study, Neurosciences, 26(2):141-151.
[13] Esraa Ahmed Ragab et al., (2021), Stress and Its Correlates among Medical Students in Six Medical Colleges: An Attempt to Understand the Current Situation, Middle East Curr. Psychiatry, 28(1):2-10.
[14] Tran T.D., Tran T., Fisher J. (2013), Validation of the depression anxiety stress scales (DASS) 21 as a screening instrument for depression and anxiety in a rural community-based cohort of northern Vietnamese women, BMC Psychiatry, 13(24).