MORAL FUNCTIONS IN THE CONCEPT OF VIETNAMESE MEDIEVAL LITERATURE
Main Article Content
Abstract
Medieval Vietnamese literature is not only diverse in works but also rich in literary theory. The literary theory of the ancients has two main aspects: the nature of the work and the position, role, and function of literature. In terms of function, medieval literati discussed a lot about the aesthetic, entertainment, and educational functions. In the educational function, in addition to knowledge education, the ancients emphasized the importance of moral education. There is an intrinsic relationship between morality and literature, because literature and morality are often not determined which one appears first in the writer's consciousness. But the most obvious thing is that literature is an extremely important form in the issue of moral education for people.
Keywords
medieval, function, education, ethics, writer
Article Details
References
[2]. Đinh Gia Khánh chủ biên (1998). Văn học Việt Nam từ thế kỷ X đến nửa đầu thế kỷ XVIII. NXB Giáo dục.
[3]. Hà Thúc Minh (2002). Đạo Nho và văn hóa phương Đông. NXB Giáo dục.
[4]. Khâu Chấn Thanh (2001). Lý luận văn học nghệ thuật cổ điển Trung Quốc. NXB Văn học.
[5]. Lưu Hiệp (1999). Văn tâm điêu long. NXB Văn học.
[6]. Nguyễn Minh Tấn chủ biên (1981). Từ trong di sản. NXB Tác phẩm mới.
[7]. Phan Ngọc (2002). Bản sắc văn hóa Việt Nam. NXB Văn học, Hà Nội.
[8]. Phan Trọng Thưởng, Nguyễn Cừ, Vũ Thanh, Trần Nho Thìn tuyển chọn (2007). 10 thế kỷ bàn luận về văn chương. NXB Giáo dục.
[9]. Phương Lựu (1985). Về quan niệm văn chương cổ Việt Nam. NXB Giáo dục.
[10]. Phương Lựu, Trần Đình Sử, Nguyễn Xuân Nam, Lê Ngọc Trà, La Khắc Hòa, Thành Thế Thái Bình (1997). Lí luận văn học. NXB Giáo dục.
[11]. Trần Đình Sử (2005). Thi pháp văn học trung đại Việt Nam. NXB Đại học quốc gia Hà Nội.
[12]. Lê Ngọc Trà (2005). Lý luận và văn học. Nxb Trẻ, TP. Hồ Chí Minh.