LANGUAGE SERIOUS TRAUMA IN VIETNAMESE WOMEN FROM 2000 TO PRESENT
Main Article Content
Abstract
The characteristics of poetic language from the perspective of trauma theory have made the analysis and perception of lyrical works even more unique and empathetic. The language in Vietnamese women's poetry during the first 20 years of the 21st century is an ingenuity when it is filled with female introspection and divinity. In particular, the language class expressing physical trauma and mental trauma is clearly shown through each way of using words, structure and tone of poetry. Through expressing physical and mental pain in the face of the changes in life and personal life stories, female authors have expressed the desire to live a good life to rise towards the noble "The superego" in human nature. Although the language in the poem has painful trauma in many aspects, through it, it further affirms the strength of female nature and evokes empathy in the reader.
Keywords
Ngôn ngữ chấn thương, thơ nữ Việt Nam đương đại, thân thể, tinh thần
Article Details
References
(truy cập http://khoavanhoc-ngonngu.edu.vn/nghien-cuu/ly-luan-va-phe-binh-van-hoc/4617-t-trng-hp-oan-minh-phng-ngh-v-vn-hc-chn-thng-vit-nam-va-qun-im-nghiencu.html, truy cập ngày 05/12/2024).
[2] Cathy Caruth (2020), Vết thương và giọng nói (Hải Ngọc dịch), (http://nguvan.hnue.edu.vn., truy cập ngày 04/12/2024).
[3] Xuân Diệu, Lưu Khánh Thơ (giới thiệu và tuyển chọn) (1999), Tác phẩm văn chương và lao động nghệ thuật, Nxb. Giáo dục, Hà Nội.
[4] Vũ Dũng (2008), Từ điển Tâm lý học, Nxb. Từ điển Bách khoa, Hà Nội.
[5] Trịnh Phương Dung (2020), Cái tôi phái tính trong thơ nữ trẻ đương đại, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Hồng Đức, số 52, tr.13-20.
[6] Lê Thiếu Nhơn (2008), Bùi Kim Anh chòng chành thi phú giữa tai ương, (http://giaitri.vnExpress.net, truy cập ngày 05/12/2024).
[7] Nguyễn Thành, Hồ Thế Hà, Nguyễn Hồng Dũng (2011), Văn học Hậu hiện đại diễn giải và tiếp nhận, Nxb. Văn học, Hà Nội.
[8] Trần Viết Thiện (2017), Thơ Lê Khánh Mai nhọc nhằn phận thơ, phận đời, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư Phạm Thành phố Hồ Chí Minh, tập 31, tr.17-20.
[9] Nguyễn Văn Thọ (2016), Bình bài thơ Tôi sinh ra từ bùn của Lê Khánh Mai, Tạp chí Văn nghệ - Hội nhà văn Việt Nam, tập 31, tr.20-22.
[10] Đỗ Lai Thúy (biên soạn) (2024), Phân tâm học và Freud bức chân dung ghép mảnh, Nxb. Trí thức, Hà Nội.
[11] Cathy Caruth (2013), Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, History, Baltimore & London, The John Hopkins University Press, Hoa Kỳ.