DIALOGUE IN ORHAN PAMUK'S NOVEL A STRANGENESS IN MY MIND - FROM INTERSUBJECTIVITY TO INTERTEXTUALITY
Main Article Content
Abstract
This study focuses on the architectural interpretation of the novel A Strangeness in My Mind in two aspects: dialogue from intersubjective to intertextual and some techniques to enhance the dialogic effect in the work. The research results reveal that this novel reflects the cultural and social life of Istanbul (Turkey) from the mid-20th century to the early 21st century, where traditional and modern values intertwine, giving rise to many complex issues. Urbanization, migration, political and religious conflicts are the main dialogic issues in the novel, taking place from the intersubjective level to intertextual levels. The use of multiple viewpoints in the narrative, combined with diverse tones, is a prominent technique that enhances the dialogic effect of the novel. Based on the theories of dialogue by Bakhtin and Kristeva, this study interprets the dialogic issues in the work, thereby exploring the messages and ideas conveyed by the author.
Keywords
Dialogue, intersubjectivity, intertextuality, Orhan Pamuk, A Strangeness in My Mind.
Article Details
References
[2] Phạm Tuấn Anh (2023), Đối thoại trong tiểu thuyết Tên tôi là Đỏ của Orhan Pamuk - Từ liên chủ thể đến liên văn bản, Kỉ yếu Khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, tr.165-178.
[3] Phạm Tuấn Anh (2024), Đặc trưng hậu hiện đại trong tiểu thuyết Xa lạ trong tôi của Orhan Pamuk, Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội, Tập 10, Số 1, tr.88-101.
[4] Mikhail Bakhtin (2003), Lí luận và thi pháp tiểu thuyết (Phạm Vĩnh Cư dịch), Nxb. Hội Nhà văn.
[5] Lê Huy Bắc (2019), Văn học hậu hiện đại, Nxb. Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
[6] Orhan Pamuk (2022), Xa lạ trong tôi (Thiên Nga dịch), Nxb. Hà Nội.
[7] Gordon E. Slethaug (1/10/2012), Các lý thuyết về sự chơi/sự chơi tự do, https://phebinhvanhoc.com.vn/cac-ly-thuyet-vesu-choi-su-choi-tu-do/, ngày truy cập 15/09/2024.